התקשרו עכשיו

זהו מספר מקשר

מניעת נסיגת חניכיים וטיפול

מהי נסיגת חניכיים?

זהו תהליך הדרגתי הגורם לרקמת חניכיים להיעלם ולסגת תוך חשיפה הדרגתית של השן עד לשורשים. בשלב מתקדם של המחלה שורשי השן נחשפים ולכך כמובן יש השלכות חמורות לגבי חוזקה של השן וחסינותה. התופעה מתרחשת בעיקר בסביבות גיל 40 אך אין לקבל אותה כתהליך טבעי. היא מתרחשת בעיקר בגלל הרגלי צחצוח שיניים לא נכונים או לא מספקים. חשוב להבין כי נסיגת חניכיים היא תופעה אמנם שקטה אך מסוכנת שללא טיפול תביא להיחלשות שיניים עד איבודן. לכך יש כמובן השלכות שאינן רק אסתטיות אלא בעלות השפעה מכרעת על תפקוד הפה ובריאותו וחסינותו של הגוף כולו. לכן מניעת נסיגת חניכיים היא נושא שחשוב להיות מודעים אליו.

ממה נובעת נסיגת חניכיים?

נסיגת חניכיים נובעת ממספר גורמים ולרוב היא לא מתרחשת באופן פתאומי וכבעיה ראשונית אלא נובעת משנים של טיפול לא מספק ושמירה לקויה על היגיינת הפה:

הצטברות חיידקים: שכבת הפלאק שנוצרת על השיניים כוללת חיידקים ושאריות מזון וחומרים נוספים תביא לזיהום באזור החניכיים, דלקת שמחמירה עד כדי נסיגת חניכיים. התהליך הדלקתי גורם להיווצרות כיסים ובסופו של דבר להפרדת החניכיים מן השן עד חשיפתה.

מחלת חניכיים: מחלת חניכיים הנקראת גם ג'ינג'יביטיס גורמת לנפיחות ואדמומיות של החניכיים, ממשיכה לדלקות חניכיים ההולכות ומחמירות עד כדי נסיגתם.

נטיה גנטית: נמצא שיש קשר בין נסיגת חניכיים לגנטיקה, אך זהו אינו גורם בלעדי להופעת הנסיגה אלא מצטרף לגורמים אחרים.

טיפול לא מספק: אי שימירה מספקת על היגיינת הפה מביאה להפיכת שכבת הפלאק לאבנית שהיא חומר קשה שכבר לא ניתן להסרה בצחצוח אלא רק בניקוי אבן שנעשה במרפאה.

צחצוח שיניים אגרסיבי מדי: רבים חושבים באופן מוטעה שככל שצחצוח השיניים יהיה חזק יותר כך הוא יהיה יעיל יותר. צחצוח השיניים צריך להתבצע באופן יסודי אך לא אגרסיבי ועם מברשת שיניים רכה. צחצוח חזק גורם לשחיקת אמייל השן.

שינויים הורמונאליים: שינויים הורמונאליים כמו היריון או הפסקת הווסת יכולים לגרום לרגישות רבה יותר של החניכיים והשיניים.
עישון: עישון הוא אחד ההרגלים המזיקים מאוד לחניכיים ולשיניים. אצל מעשנים רובד החיידקים שנוצר הוא עבה וקשה יותר להסרה.

איך מונעים נסיגת חניכיים?

המניעה ברוב המקרים היא פשוטה יחסית ותלויה בעיקר בהרגלי השמירה על היגיינת הפה. צחצוח שיניים נכון הנעשה מספר פעמים ביום, שימוש בחוט דנטלי, בדיקה תקופתית אצל רופא שיניים וניקוי אבן במידת הצורך הם המפתח למניעת נסיגת חניכיים. רופא השיניים אף יצביע על גורמים נוספים בהם יתכן שיש לטפל כמו סגר פה לקוי, חריקת שיניים ועוד. גמילה מעישון או לפחות הפחתתו יסייעו גם הם למניעת התופעה.

איך מטפלים?

הטיפול תלוי בחומרת הבעיה. כאשר מטפלים בבעיה כבר עם תחילתה, נעשה ניקוי יסודי של השן והחלקת שורש השן תוך הסרת הפלאק והאבנית שהצטברו תחת החניכיים. לטיפול יצטרף במידת הצורך טיפול אנטיביוטי לניקוי הזיהום והפחתת הדלקת. אם הבעיה נמצאת בשלבים מתקדמים יותר יתכן שיהיה גם צורך בניתוח להסרת כיסי עומק שנוצרו בחניכיים ואף השתלת רקמות רכות במקום רקמת חניכיים שאבדה.

לסיכום, נסיגת חניכיים נגרמת מהרגלים לא נכונים או לא מספקים של שמירה על היגיינת הפה ולא מהווה תהליך טבעי. ביקור אצל רופא שיניים, במיוחד פריודונט- מומחה למחלות חניכיים יסייע בריפוי המחלה בשלב מוקדם ומניעתה בעתיד. ד"ר חיה מאיר היא פריודונטית מומחית ובעלת ניסיון רב בטיפול בנסיגת חניכיים ובעיות אחרות – לבירורים וייעוץ צרו קשר – 072321667.

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת. מספר הטלפון של העסק מופיע בדף צור קשר באתר