מחלות חניכיים - התסמינים, הגורמים והטיפול

מהם הסימנים למחלת חניכיים?

מחלת חניכיים בשלביה הראשונים מכונה ג'ינג'יביטיס ומזוהה לפי כמה סימנים, ובהם: אודם בשולי החניכיים, נפיחות ודימום במגע ובצחצוח השיניים וריח פה. בשלב מתקדם יותר, הנקרא פריודונטיטיס, עלולה להיווצר נסיגת חניכיים, תזוזה של השיניים ופתיחת מרווחים וניידות שיניים, שיכולה להביא לאובדן שיניים. כמובן שכתוצאה מכך נגרמת פגיעה בתפקוד ובאסתטיקה של המשנן.

בדרך כלל, מחלת חניכיים אינה מלווה בכאב, ולכן חשוב מאוד לשים לב לסימנים הנ"ל, לפני שהמצב מחמיר ומביא לאובדן שיניים.

מהם הגורמים למחלת חניכיים?

הגורמים העיקריים שמובילים למחלת חניכיים, הם החיידקים המצויים ברובד הנמצא על גבי השיניים. רובד החיידקים מתחיל את הצטברותו בגבול שבין השיניים לבין החניכיים. כתוצאה מהפרשת רעלנים, על ידי החיידקים, נוצרת תגובה דלקתית, הגורמת להיפרדות החניכיים מהשן ליצירת כיסי חניכיים.

החיידקים, בשילוב עם המינרלים שברוק, יוצרים אבנית מחוספסת, שעל גביה מצטברת שכבת חיידקים נוספת. ככל שהכיסים עמוקים יותר, אוכלוסיית החיידקים שבהם אלימה יותר, והנזק שנגרם לעצם מחמיר. במצב של חניכיים בריאות, העצם מרוחקת כ- 2 מ"מ מגבול האמאיל של השן, בפריודונטיטיס, העצם מתרחקת, המתאר שלה אינו אחיד ונוצרים כיסים גרמיים. השיניים מאבדות את האחיזה, נפתחים מרווחים בין השיניים ומתחילה ניידות של השיניים.

גורמים משניים למחלת חניכיים

הגורם המשני המרכזי למחלת חניכיים הוא העישון. העישון מאיץ את התקדמות מחלת החניכיים. הניקוטין, בשילוב עם הרעלנים המופרשים על ידי החיידקים, גורם לתגובה דלקתית חריפה יותר. העישון גם פוגע ביכולתה של המערכת החיסונית להתגונן בפני מתקפת החיידקים בחניכיים, ולכן הנזק בקרב המעשנים מואץ מאוד.

גורמים משניים נוספים הם: סתימות וכתרים לקויים, המגבירים את הצטברות הרובד החיידקי, ומקשים על בקרת ההיגיינה של הפה. גם עששת פוגעת בחניכיים, בכך שהיא מנתקת את המגע בין השיניים, וגורמת לדחיסת מזון.

האם יש קשר בין מחלת חניכיים לבריאות הכללית של הגוף?

היום ידוע שקיימת השפעה משמעותית של בריאות החניכיים על בריאות הגוף באופן כללי. לסוכרת בלתי מאוזנת יש יחסי גומלין עם מחלת החניכיים. מחלת חניכיים מפריעה לאיזון הסוכרת ומאידך, הסוכרת מפריעה לתהליך הרפוי, ולכן בחולי סוכרת נצפה נזק גדול יותר למנגנון האחיזה של השיניים ואצלם ישנה חשיבות רבה לטיפול הפריודונטלי.

לאנשים עם מחלת חניכיים ישנם סיכונים בריאותיים רבים: מוכפל הסיכון ללקות בהתקף לב, סיכון גבוה פי שלושה ללקות בשבץ, פי ארבע ללקות בסרטן הפה, מוכפל הסיכון לאוסטאופורוזיס, ללידה מוקדמת ולמשקל נמוך של הילוד. קיים אף מחקר חדש, המצביע על קשר בין מחלת חניכיים לירידה בתפקוד המיני.

הסיבה לכל אלה היא, ככל הנראה, בקטריה, הנוצרת מחדירת חיידקי הרובד לזרם הדם, ויצירת משקעים בכלי הדם כתוצאה מהפרשת תוצרי החיידקים והתגובה הדלקתית אליהם.

C- REACTIVE PROTEIN המהווה מדד לדלקת חניכיים יורד כתוצאה מהטיפול במחלת החניכיים.

האם יש קשר לגיל? ולכן, מתי צריך להיבדק ועל ידי מי צריך להיבדק?

מחלת חניכיים מסוג ג'ינג'יביטיס מתחילה כבר בילדות. במידה וצחצוח השיניים אינו יעיל, נוצרת דלקת, ולכן חשוב לקחת ילדים לטיפול אצל שיננית, המסירה את האבנית, ומדריכה כיצד לצחצח שיניים נכון. פריודונטיטיס, המערבת גם אובדן של עצם, מתחילה בדרך כלל בעשור הרביעי לחיים, אך עלולה להתחיל כבר בגיל העשרה, ולכן ישנה חשיבות רבה לבדיקת חניכיים, ואף לבדיקת כל בני המשפחה, משום שישנו מרכיב גנטי לתחלואה במחלת חניכיים.

במידה וקיימת מחלת חניכיים, רופא השיניים מפנה לפריודונט – מומחה למחלות חניכיים. הפריודונט מבצע בדיקת עומק הכיסים, ונעזר בתצלום רנטגן, המראה את רמת התמיכה הגרמית של השיניים.

מה הטיפול במחלת החניכיים?

מטרת הטיפול היא שליטה בדלקת ועצירת התקדמות מחלת החניכיים. סוג הטיפול תלוי בחומרת המחלה. הטיפול מתחיל בהדרכת המתרפא לשמירה על היגיינת הפה, ממשיך בהקצעת שורשים – טיפול שמרני, המבוצע בהרדמה מקומית, שמטרתו לצמצם את עומק הכיסים באמצעות הסרת האבנית התת-חניכית.

במידה ומחלת החניכיים חמורה, משלימים את הטיפול בכירורגיה לצמצום עומק הכיסים. קיימת אפשרות להשתלת עצם להחזרת חלק מהתמיכה הגרמית שאבדה. ישנה גם אפשרות להשתלת חניכיים לשיפור האסתטיקה של המשנן.

כיצד ניתן למנוע מחלות חניכיים?

יש לשים לב לסימני המחלה, ולא לחכות לכאב, משום שכשמופיע הכאב, כבר מאוחר מדי להציל את השיניים! חשוב לשלוט בגורם הראשוני למחלה, והוא רובד החיידקים, באמצעות צחצוח שיניים, ניקוי יומיומי בין השיניים באמצעות חוט דנטלי או קיסמים או מברשות בין-שיניות מיוחדות ואף צחצוח גב הלשון הצוברת רובד חיידקים מרובה.

חשוב מאד לקבל טיפול מקצועי על ידי שיננית כל חצי שנה. במידה ואין נזק משמעותי לחניכיים, וכל שלושה חודשים במידה וקיימת היסטוריה של מחלת חניכיים מהעבר. יש גם לשלוט בגורמים המשניים, המחמירים את מחלת החניכיים – דהיינו להימנע מעישון ולהגיע לבדיקה שגרתית אצל רופא שיניים כללי לסילוק גורמים המסייעים לצבירת רובד כגון סתימות וכתרים לקויים.

ולבסוף, ישנה חשיבות מרובה לטיפול על ידי הפריודונט. מומחה למחלות חניכיים יש את כל הידע והאמצעים לשמירה על מקסימום שיניים למקסימום זמן, גם במתרפאים עם מחלת חניכיים מתקדמת ביותר.

אולי יעניין אותך גם:

מחלות חניכיים